Label

Jumaat, 9 Oktober 2015

BAHAGIA DI HUJUNG DERITA

syafriyana
Air mata yang menitis laju kuseka rakus dengan hujung tudung rona hijau muda yang tersarung di kepalaku. Entah mengapa hati terdetik untuk mengatur langkah ke Mall hari ni. Tak semena-mena terpandangkan cik hubby berganding dengan seorang wanita yang sangat aku kenali. Senyum tawa mereka merobek luka hingga rabak hatiku yang belum sembuh dari sengsara lama. Dia pernah dulu menduakan diriku hingga sanggup melakukan kerja-kerja terkutuk.

Aku tanpa sedar, menekan kuat di dada kiriku. Bagai belati sedang menores lumat hatiku. Air mata kian deras menuruni lurah pipiku.

“Mengapa abang sanggup buat ayang macam ni, bang?” soalku tanpa suara biarpun jasad itu berada tiga meter dari tempat aku berdiri.

Bimbang dia akan memusingkan tubuh atau pandangannya ke belakang, aku segera berlalu. Jejakku jua tak kutinggalkan.

Langkah kuhayunkan deras ke tandas tingkat dua yang ada dalam Mall itu. Kepala pili segera aku pulas. Air mengalir keluar deras dari pili itu sederas air mata yang membasahi pipiku.

“Apa khabar, Ryza?” soalan dari suara lunak itu mengejutkan aku. Tanpa berkalih pun, aku mampu mengenali suara itu. Manusia yang bergandingan dengan suamiku tadi. Pasti lelaki itu sedang menanti si dia di luar.

Aku hanya mengunci diri. Pura-pura membaiki make-up di wajah. Sengaja menyembunyikan reaksi terkejut dengan senyuman biarpun tawar pada pandanganku sendiri.

Dia mendekatiku lalu menilik wajahnya di cermin yang sedang memaparkan raut wajahku yang basah dengan air mata itu.

“Apa masalah kau ni, Ryza?” soalnya lagak seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku di luar sana antara dia dengan suamiku.

Aku hanya membisu lantas mengelap wajahku dengan beberapa helai tisu yang kukeluarkan dari tas tangan jenama Bonea rona coklat muda itu.

“Okaylah…. Aku nak ke dalam kejap,” ramah dia berbicara sedang aku hanya pekakkan telinga meskipun rasa yang bercampur-campur dalam hatiku laksana bom yang sedang menanti masa untuk meletup.

Bila mana kelibatnya hilang ditelan di balik pintu tandas itu, aku segera mengatur langkah keluar. Dalam hati berdoa agar kehadiranku tidak disedari cik hubby yang sedang menanti si dia. Mujurlah aku beserta dengan dua orang gadis tiong hwa keluar seiring dari tandas itu.

Kulihat Fadzril sedang menanti Dinny di bangku yang membelakangi tandas wanita itu. Aku cepat-cepat menukar arah agar tidak perlu lalu di hadapan tempat Fadzril berada.

Dari jauh aku mencari tempat untuk bersembunyi. Kulihat Dinny keluar dari tandas dengan lenggok yang menggoda. Dia menghampiri suamiku lalu menepuk manja bahu lelaki itu. Suamiku segera menoleh. Senyuman manis terukir di bibirnya. Retak serasa hatiku melihat kemesraan itu. Sampainya hati abang…. Hamburan air mata laju bagaikan empangan yang terpecah.

Dinny kulihat tergelak manja lalu mengepit tangan Fadzril rapat ke tubuhnya. Dalam diam, aku cuba mencari apakah sebenarnya agenda mereka selepas ini.

Dari jarak yang jauh, aku cuba mengekori mereka. Kulihat mereka turun ke parking lot. Mereka menuruni eskulator. Namun, aku mestilah lebih bijak. Aku menuruni tangga sederas yang mungkin. Mujurlah pakaianku hanya sehelai slack berwarna biru tua dan sehelai kemeja lengan panjang rona hijau muda senada dengan tudung yang melekat di kepalaku. Aku jua menyarungkan snickers di kakiku yang kuning langsat.

Makhluk berdua itu jalannya hanya santai. Mungkin inginkan lebih banyak masa bersama. Selepas ini, entah ke mana mereka akan pergi.

Berderai dan hamper lebur terus hati ini melihatkan Fadzril membukakan pintu di sebelah penumpang untuk jantung hatinya. Gelak tawa dan hilai manja Dinnie benar-benar menggariskan bahagia di wajah Fazrul. Apakah ertinya semua ni? Aku wanita yang tidak mampu membahagiakan dia, barangkali.

Aku membiarkan mereka keluar dari parking terlebih dahulu. Kemudian, barulah aku menyusul dengan Myvi pinkku yang akan memudahkan tugasku.

Fadzril memandu laju membelah lebuh raya persekutuan. Mereka menuju ke Shah Alam. Dari celahan kereta yang berderet itu, aku masih lagi mengintai kereta Cambery yang dipandu Fadzril. Mungkinkah mereka akan ke hotel? Atau…. Ah, runsing hatiku.
Fadzril membelok perlahan ke sebuah perumahan mewah. Deretan banglo yang tersergam indah terpampang di hadapan mata. Ke mana hala tuju mereka?

Deretan banglo mewah itu sudah ditinggalkan. Keretanya terus menderu laju hingga tiba di sebuah kondominium mewah.

Mereka ke rumah Dinny” hatiku bergetaran. Apakah hubungan mereka hingga Fadzril sanggup mengunjungi kondo Dinny ini? Sejuta persoalan menerjah benakku tanpa henti bagaikan ketukan yang bertalu.

Setelah memaker keretanya, mereka beriringan ke lif.

Aku memusing kembali keretaku. Tak sanggup lagi melihat perlakuan sumbang itu. Aku ingin segera berada di rumahku. Aku akan pergi.

Persoalanku selama ini telah terjawab. Patutlah Fadzril melayanku acuh tak acuh saja.

*************************************

Tiket telah kutempah melalui panggilan telefon yang aku buat sebentar tadi. Pakaian aku kemaskan ke dalam beg roda yang separas pinggangku. Setelah memastikan segalanya sudah terisi di dalam begasi hitam itu, aku segera menukar pakaian dan membersihkan mukaku yang penuh dengan make-up yang cair dek air mata yang tak henti mengalir. Apakah dosa ini? Mengapakah dia tergamak mencalarkan sekeping hati yang dulunya dia puja sungguh-sungguh? Keluhan demi keluhan tak mampu meredakan resah dalam hati ini.

Sederas lipas kudung kuatur langkah keluar dari banglo sederhana itu. Teksi sudah sedia menanti. Aku memasukkan begasi ke dalam booth teksi. Tubuh kecilku mengisi perut teksi. Remut pagar aku tekan cermat setelah teksi mula hendak menderu pergi.

Terima kasih…. Maafkan Ayn, bang…. Pintaku diam-diam.

Lapangan terbang begitu sesak dengan orang. Ada yang hendak menaiki kapal terbang dan ada yang hanya menghantar ahli keluarga sahaja. Begitupun aku utuh dengan pilu yang menggigit sanubari yang tak terhingga. Masih basah di ingatan saat Fazrul melafazkan akad lima tahun lalu. Masih terasa hangatnya kasih yang dia laburkan pada diri yang kerdil ini.

“Assalamualaikum!” suara garau itu menyentakkan lamnunanku. Aku segera mengesat air mata yang masih bersisa di tubir mata. Pandangan aku bekukan pada lantai bermarmar dengan lorekkan corak yang indah susunannya.

“Ayn Rezana, apa khabar?” soal si dia. Aku mengangkat pandangan seketika.

Terpempan aku dibuatnya bila terpandangkan Ustaz Ameer di hadapan. Ke mana hendak dituju lelaki ini?

“Khabar baik, ustaz. Ustaz apa khabar?” balasku tanpa rasa. Hanya senyuman hambar terukir di ulas bibirku yang kemerahan itu.

“Nak ke mana?” soal lelaki muda itu lagi tanpa menjawab pertanyaan balasku. Aku hanya tersenyum biarpun senyuman itu adalah plastik Cuma.

“Nak ke sinilah. Nak jumpa kawan,” bohongku. Biarpun aku sedar dia bukanlah lelaki yang layak aku bohongi.

“Hmm…. Bersendirian lagi?” tebaknya. Biarpun tuduhan itu benar belaka namun aku harus memelihara maruah suamiku. Layakkah dia kugerlari dengan status suami? Entahlah…. Hanya Allah yang maha mengetahui.

“Ustaz nak ke mana?” pintasku. Persoalan itu mungkin mampu menyelamatkanku. Detik hati kecil ini.

“Anna nak ke Istambul. Ada kuliah nak disampaikan buat anak-anak Malaysia di sana.” Beritahunya. Di matanya kulihat ada sinar kejujuran. Mestilah, dia kan orang baik-baik. Mana mungkin dia berdusta.

“Panggilan terakhir untuk penumpang yang akan ke Istambul!” panggilan terakhir itu membawa dia berpametan denganku lalu mengatur cermat ke tempat check in.

Hati ini terasa debarannya tiba-tiba. Entah apa yang meresahkan hatiku. Pandanganku melilau ke sana ke mari. Terasa seperti ada orang sedang mengintip pergerakanku. Mungkin rasa hatiku Cuma. Aku mengurut-ngurut dada kelegaan.

Panggilan untuk ke Spane terdengar di corong pembesar suara. Aku segera memperkemaskan diri. Aku akan ke sana seminggu memandangkan aku perlu menghadiri seminar yang diamanahkan oleh bossku.

Cadangku hendak ke sana mengikut tiket yang dijadualkan untukku dua tiga hari lagi. Tapi, apakan daya. Hati yang robek ini perlu aku sembuhkan biarpun tidak semudah yang aku fikirkan.

Aku deras mengatur langkah menuju ke balai berlepas. Setelah petugas MAS menyelesaikan tugasnya mengimbas diriku dengan alat pengimbas, aku segera menyerahkan begasiku kepada petugas itu. Begasi itu nanti akan dimasukkan ke dalam perut pesawat yang bakal aku naiki. Sementara itu, aku hanya menyandang beg sandang ke bahu kiri. Aku menuju ke bangku lalu melabuhkan punggungku di situ sementara petugas membuka pintu kapal terbang. Aku mengeluarkan senaskhah al-quran lalu membaca tafsirnya. Hati terasa sedikit lapang.

“Ayn Rezzana!” terkejut aku mendengar suara lunak itu menyebut namaku. Lantas aku menghentikan bacaanku lalu mendongak sedikit. Dia tersenyum manis.

Bagai tidak percaya, dirinya aku renung dari atas ke bawah, bawah ke atas. Mencari kepastian sejenak.
“Nadya!” aku berdiri menghampirinya lalu menghulurkan tangan untuk menyalaminya. Teman lama yang amat aku rindui. Dulu ketika belajar di Willington, susah senang kami hadapi berdua sebagai pelajar Malaysia.

“Lama tak jumpa…” ujaran itu serentak terkeluar dari bibir kami berdua. Kemudian, masing-masing tergelak. Bahagia, teguhlah di sini. Jangan lagi biarkan derita menghuni taman hatiku. Detik hati kecilku, syahdu.

“Kau ada di mana sekarang, Nad?” soalku, ingin tahu. Dia mengajak aku duduk semula di bangku.

“Aku kerja di Kota Kinabalu. Syarikat kawan duddy aku. Kau dah ada anak ke, Ayn?” tokoknya, menyoal balas. Wajahku tak semena-mena dikuntumi sedih.

“Ayn, aku tak maksudkan nak buat kau sedih. Jika itu satu keberatan untuk kau, jangan ucapkan apa-apa.” Pujuknya lalu mengelap mutiara yang gugur di tubir mataku. Aku menggeleng-gelengkan kepala tanda bukan dia yang menyebabkan aku bersedih. Di manakah redha yang sering terlafaz di bibirku ini?

“Bukan kau yang buatkan aku bersedih. Tapi, panjang ceritanya. Nanti akan aku rungkaikan segala kisah ini bila bertemu kau lagi,” kataku, perlahan. Dia kelihatan mengangguk. Pandangan kami beradu seketika. Dia seakan memahami gejolak hatiku.

“Kau nak ke mana, Nad?” aku pantas menukarkan topik persoalan. Biar menyimpang dari kisah duka ini. Tak sanggup serasa untuk dikenang.

“Spane. Ada seminar keusahawanan yang dianjurkan di sana,” hurainya dengan jelas.

“Yap!” tangan spontan menepuk sekali. Keriangan bertapak di hati. Wajah kembali ceria. Aku akan berteman di sana nanti.

“Bukankah dua hari lagi kita akan ke sana? Kenapa kau pun pergi hari ni juga?” dua soalan kutanya serentak padanya. Dia tersenyum. Dia merapatkan lagi kedudukan kami.

“Aku nak survey port baru untuk business paman aku.” Aku cuba mencerna ayat yang diungkapkan bibir mongel Nadya. Lantaran kepala terangguk sendiri tanda mengerti.

“Nak besarkan business kat sana? Siapa akan uruskan? Kau ke?” teruja mendengar ulasan temanku sebentar tadi. Dia tertawa kecil sambil mencuit hidung mancungku.

“Ya,” hanya sepatah kata yang terungkap di bibirnya. “Ya” mungkin merupakan jawapan pada semua persoalanku itu.

Panggilan terakhir untuk ke Spane. Kami mula mengatur langkah sambil menyandang beg kecil di bahu masing-masing. Kebetulan, tiket penerbanganku bersebelahan dengan tempat duduk Nadya. Aku dan dia terus berborak panjang hingga masing-masing terlelap di tempat duduk.

****************************************************************

Madrid, kami datang untuk hadiri seminar dan tujuan masing-masing. Kami beriringan keluar dari perut pesawat. Hatiku benar-benar teruja menyaksikan keindahan kota Madrid ini. Ya Allah! Sesungguhnya keindahan ini hanyalah sementara sedang akhirat nanti kekal abadi. Perjalanan yang memakan masa 15 jam lebih ini membuatkan terasa kejang urat sendiku. Nadya membawaku ke hotel yang sama dengannya.

“Nad, tak sangka kita terpisah sejauh ini. Aku berharap kita akan terus berhubung,” aku berhenti seketika, menelan liurku. Dia jua seperti sedih mendengar bait kataku. Kami menghampiri jendela gelungsur. Langsung keluar ke balkoni menyaksikan keindahan kota Madrid.

“Tulah, aku call kau berkali-kali tapi tiada jawapan,” jelasnya. Tangannya dilingkarkan pada bahuku yang beralas sehelai shirt mengikut potongan badan. Inilah pakaianku ketika di rumah.

“Aku diragut. Malam tu, aku pulang lewat masa nak siapkan plan bagi bangunan yang tersergam indah kat Damansara tu. Tapi, masa aku turun ke parking lot tu aku rasa ada orang perhatikan aku. Dalam berani-berani takut, aku pergi ke kereta aku…. Masa tu aku tengok ada lelaki bertopeng sedang duduk bersandar di tiang parking dan aku terjerit. Percuma kena tampar sebijik. Huh! Perit.” Ceritaku sambil meraba-raba pipi yang ditampar itu. Bagaikan kesannya utuh tertinggal di situ. Dia mengugutku untuk menyerahkan beg tangan dan beg laptop yang ada padaku. Mana mungkin, dalam laptop tu ada macam-macam benda penting pejabat. Aku pun cuba melawan…” air mata mulai berlinangan di pipi. Rasa sangat perit melaluinya sendirian.

“Kau nak bagi atau nak mati?” suara garau itu menjerkahku. Aku masih erat memelukbarang-barangku.

“Jangan, lepaskan aku!” keras juga aku membalas. Terasa cecair mula membasahi pakaianku. Perit di perutku terasa ngilu hingga kini.

“Akhirnya, aku tak sedarkan diri. Aku rebah menyembah bumi,” lanjutku dengan sedan yang tak berkurangan. Nadya memeluk bahuku, erat sambil menggosok-gosoknya, lembut.

“Ssyytt… kalau rasa ngeri tu terus ada, tak perlu continue. Aku faham kau….” Bisiknya ke telingaku. Aku terdiam Cuma menahan sebak yang bertandang.

Ceritaku terhenti di situ Cuma. Aku menggeletar. Terbayang keganasan lelaki itu kepadaku. Ketika tersedar, aku sudah berada di hospital. Kata doctor, ada seorang lelaki yang membawaku ke situ. Entah siapa hingga kini tidak kutahu.

***********************************

Panggilan dari Fadzrul aku abaikan. Biarlah dia, biarlah dia dengan bahagianya. Mungkin dia ingin terus menjerkahku. Fikirku, diam-diam. Hatiku sudah tawar dengan lelaki itu. Tubuh kecil ini adalah habuannya. Ditendang dan diperlakukan sesukanya.

Nekadku untuk tinggal jauh darinya. Biar saja aku sudah tidak punya apa-apa dengannya lagi. Tapi bagaimana?

Seminggu di Madrid, kami berjalan berdua. Nadya pernah ke sini. Dia sangat arif dengan selok-belok kota ini. Aku hanya mengekor. Dingin salji seakan perasaanku yang turut dingin pada lelaki yang dulunya aku cinta sepenuhnya.

“Kau macam tak happy saja. Kenapa?” soalan Nadya membawa aku kembali ke dunia reality.

“Entahlah, aku tengah fikirkan apa yang perlu aku buat bila balik esok ke Malaysia. Aku rasa macam sudah tawar dengan Fadzrul. Aku bagaikan sampah pada dia,” luahku, mendatar. Jiwaku bagai sudah lama mati. Yang tinggal hanya jasad yang bagaikan mayat hidup.

“Kau kena failkan kes ni di mahkamah. Biar qadi yang menentukan bagaimana. Mereka lebih arif.” Pujuk Nadya. Dia menikam tepat ke dasar mataku. Sepertinya sedang mengimbas perasaan yang ada dalam dada ini.

Perbualanku dengan Nadya sedikit sebanyak mampu meredakan rasa yang bergelora dalam akal fikirku. Mala mini, aku dapat lena tidur bagai tiada masalah yang membelenggu lagi.

********************************************************************

Aku tiba di hadapan rumah kepunyaan Fadzrul yang turut dihuni olehku dengan menaiki sebuah teksi. Nadya langsung ke Kota Kinabalu. Entah mengapa dia tidak singgah di rumah kedua orang tuanya di Seremban, aku tidak pasti. Katanya, dia ada urusan penting di sana. Tidak mengapalah, yang penting selepas ini kami dapat terus berhubung.

Setelah melangsaikan bayaran teksi kepada pemandunya, aku melangkah perlahan bagaikan pesalah ke pintu utama rumah bercat keemasan itu.

Aku mengeluarkan kunci pendua lalu memasukkan ke tombol pintu. Belum sempat aku memulas kunci, pintu terbuka dari dalam. Alangkah terkejutnya aku, Dini berada di hadapan mata. Dia berpakaian amat seksi. Berbaju merah garang dengan tali halus yang tersangkut di bahu. Berseluar pendek paras peha. Astaghfirullah! begasi yang berada di sisiku terlepas dan tumbang. Aku turut terjelupuk di sisi beg.

“Darling!” panggilan nyaringnya pada suamiku yang pasti membuatkan mataku terbelalak. Dia tersengih, jahat.

“Why, dear?” soal Fadzrul yang datang dengan hanya bertuala ke ruang tamu sekali lagi bagai merenggut nyawaku. Mulutku terkunci rapat menyaksikan adegan di hadapan mata. Air mata cuba kukawal sedaya mungkin. Apakah ertinya semua ini?

“You see betina ni baru balik pagi-pagi ni. Entah dia pergi rumah jantan mana tah seminggu ni!” cemiknya dengan muka mengejek. Fadzrul terus menghampiri pintu. Aku cuba bersusah-payah bangun dari lantai di luar rumah.

“Hmm… welcome back sayang…. Ke mana you pergi hah?” jerkahnya lalu penampar dihayunkan ke pipiku yang gebu ini. Tamparan itu tuntas mengingatkan aku akan peristiwa hitam pada malam itu. Dia menuduh yang akulah pembunuh mereka! Biarpun aku cuba menjelaskan segalanya, dia memandangku jijik. Hinaan dan tohmahan terus keluar bagaikan peluru berpandu lalu memanah keras jantungku. Air mata langsung gugur bagaikan hujan yang tiada tanda akan reda.

“Sampai hati abang buat saya macam ni. Kenapa abang tak selidik dulu ke mana saya pergi. Apa yang saya buat. Adakah ini hukuman buat saya,” dalam sedu-sedan aku giat membela diriku sendiri.

“Untuk apa? Aku call kau berkali-kali…. Kenapa tak jawab?” dia menjelingku, garang. Mukanya juga bagai singa kelaparan. Aku tidak gentar membalas renungannya.

“Alah…. Dia sengaja buat alas an untuk tunjukkan you yang bersalah. Dia nak tutup kejahatan dia pada youlah tu.” Dini menambah maraknya api dalam kemarahan Fadzrul padaku. Ya Allah, rupanya racun yang dia beri setelah aku yang membantu dia untuk terus bangkit dari kehancuran hidupnya masa lallu.

“Dini, stop it. Kau yang dah racun laki aku supaya jadi macam ni, kan?” tempelakku, geram. Sekali lagi Fadzrul cuba menampar pipiku dan sempat aku elak.

“Jika beginilah keadaannya, bang. Abang boleh ceraikan saya sekarang di hadapan perempuan simpanan abang ni. Saya dah tak sanggup lagi menjadi bahan eksperimen abang. Ditendang, dipukul, dijerkah dan diherdik sepanjang masa. Saya bukan robot!” ton suaraku juga naik satu aktif.

“Kau…. Ayn Rezana Amran… aku ceraikan dengan talak 3 bersaksikan isteri kesayanganku, Nurdini emily.” Bernoktahlah sudah perhubungan aku dengan Fadzrul kini. Talak yang diberikan juga tidak memungkinkan lagi aku untuk hidup bersamanya sampai ke jannah kelak.

Biarpun masih berbaki segala keletihan akibat berada dalam penerbangan semalaman, aku masuk dan mengemas segala hartaku yang ada dalam rumah ini. Seterusnya, merancang untuk mencari cara bagaimana memindahkan kesemua baranganku ke tempat baru.

Telefon bimbitku yang terletak di atas meja solek kucapai lalu aku mendail nombor seseorang. Selesai memberi salam, telefon kumasukkan ke dalam tas tangan pinkku.

Setelah memastikan semua sudah ku isi ke dalam dua buah begasi besar, aku mencapai bunga-bunga hiasan dan apa jua barangan yang kubeli dengan titik peluhku,sendiri.

Aku mula mengangkut kesemua baranganku turun ke ruang hadapan rumah banglo milik lelaki ini. Dulu, segenggam emas, kau pinang aku, dulu bersumpah janji, di depan wali, kini semua, tinggal kenangan, hati yang luka.

Semerta itu, lirik lagu Hetty Kess Endang mengisi ruang fikirku. Benarlah pepatah, habis madu…. Sepah dibuang.

Dya datang tepat pada masanya. Aku membantu Dya memasukkan semua baranganku ke dalam kereta Alzanya. Dya adalah sepupu kepada Nadya yang sudah lama bersahabat denganku. Kami bersekolah di Sekolah Sains Muhammad Jiwa, Sungai Petani. Biarpun tidak sekelas, kami tetap rapat memandangkan kami menghuni bilik yang sama. Dyalah tempat aku meluah rasa jika tidak berpuas hati dengan guru mahupun teman-teman. Perhubungan ini akan tetap utuh hingga ke hayat yang terakhir. Insya Allah!

Fadzrul dan Dini keluar setelah talak terlafaz dari dua ulas bibir lelaki itu. Segalanya sudah berakhir kini. Mana mungkin dia dapat bersamaku lagi. Akan kubina hidup baru atas kehancuran ini. Aku tak akan beralah… Tekad, sungguh-sungguh.

********************************************************************

Setelah bertahun Malaysia kutinggalkan dengan luka yang penuh sarat dengan derita, kini aku kembali lagi ke Kuala Lumpur atas permintaan Dato Nazmi, duddy Nadya. Dato meminta aku menguruskan resort milik keluarga kaya ini. Pada mulanya, aku enggan menurut. Namun, Nadya adalah orang yang bertanggungjawab memujukku untuk menunaikan hajat duddynya itu.

Di sini, deburan ombak dapat kudengar bagaikan irama yang mengulit setiap lenaku. Terkenangkan ummi dan abah yang sudah kembali menghadap Ilahi lapan tahun yang lalu. Ketika itu, Fadzrul masih menjadi suamiku yang sah.

Kenangan bersama lelaki itu sudah lama terkubur di dasar hatiku yang paling dalam. Luka itu tak ingin kutores lagi. Biarlah, hanyir nanahnya jua tak tercium lagi oleh hidung ini.

“Assalamualaikum…. Ayn!” lamunanku terhenti. Pandangan aku lontarkan pada laut luas hingga riang terlihatkan sang camar terbang rendah. Kanak-kanak yang datang bercuti ke sini jua sedang berlari riang sambil mengejar ombak. Ada yang sedang membina istana pasir. Ada yang melayani anak-anak bermain bola tampar pantai. Alangkah indahnya andai aku masih punya Zya dan Zayn. Keduanya telah pergi ketika kemalangan yang menimpa kami tiga beranak.

Waktu malam yang pekat dengan kehitaman itu, aku memandu pulang dari kampong halaman di utara tanah air. Namun, trailer yang sarat dengan muatan memandu laju dan tersasar hingga merempuh kereta MyV yang kupandu. Aku cuba menyelamatkan anak-anakku. Segala adalah ketentuanNya yang esa. Aku pitam bila darah yang tumpah dari kepalaku tidak terkawal lagi.

Bila tersedar dari koma yang panjang, Fadzrul tiada di sisi. Yang menemaniku saban waktu adalah ummi dan baba.

Lima bulan membawa kembali ingatan padaku. Tatkala itu wajah Zya Alyna dan Zayn Aliff terbayang di ruang mata. Mereka cuba menyorok segalanya dari pengetahuanku.

Akhirnya, Ayn Rezzalya yang merupakan adik bongsuku telah tanpa sengaja membongkarkan rahsia tentang ajal anak-anakku. Air mata yang turun bagaikan hujan tanpa henti dan hanya akan membanjiri bumi hatiku.

Bermula detik aku terjaga dari koma itulah, Fadzrul sangat membenciku. Rayuan dan kemaafan yang kupohon darinya tidak bererti apa-apa buat dirinya. Dia sepertinya menolak qada’ dan qadar dari Ilahi. Wajah ini tak ingin lagi dia pandang. Hanya herdikan dan jerkahan menjadi menu harianku. Air mata setia menemani hidupku saban waktu.

Luruh jantung setiap kali peristiwa ngeri itu diungkit.

“Kalau kau tak degil, semua ni tak akan berlaku!” itulah kalimat keramat yang sering merobek tangkai hatiku. Hingga murung dan rasa bersalah menebal dalam jiwaku.

Akhirnya, baba dan ummi membawaku pulang ke utara. Lama kami terpisah.

“Assalamualaikum….” Salam itu terucap sekali lagi dari dua ulas bibir lelaki yang berdiri di hadapanku.

Air mata yang jatuh dua titis aku kesat dengan belakang tangan. Aku lantas mendongak memandang seketika wajah insan di hadapanku.

“Ustaz??” bagai dalam mimpi. Lelaki budiman ini muncul lagi. Dia hanya tersenyum nipis dan mengangguk. Matanya tidak memandang padaku. Dia pasti menjaga pandangannya.

“Kenapa saya asyik jumpa ustaz masa-masa saya sedang sendiri ya?” dugaku menanti jawapan tulusnya.

“Ana ada rasa diperlukan,” katanya, tertawa halus. Dia melemparkan pandangan pada laut yang terbentang di kejauhan. Ombak yang memutih bergulung-gulung dan beroleng dihembus angin petang. Serakan warna jingga yang memenuhi langit petang menambahkan keindahan alam ciptaan Allah.

“Boleh saya Tanya?” aku cuba memecah sepi yang bertunas antara kami. Dia mengalihkan pandangan seketika padaku dan kembali melihat alam maya yang terbentang indah.

“Ustaz datang ke sini buat apa?” lanjutku. Ranting kulorekkan pada pepasir yang halus memutih. Kutulis huruf jawi dengan perkataan ‘assalamualaikum’.

“Duddy minta saya ke sini. Duddy nak saya pantau beberapa agenda yang akan berlangsung esok di dewan utama,” terangnya tanpa berselindung. Aku hanya mengangguk biarpun dia tidak melihat.

“Berapa lama Ustaz akan berada di sini?” soalan seterusnya aku lantunkan minta penjelasan. Ustaz hanya tersenyum, nipis. Lekukan lesung pipit di pipinya, menambahkan keindahan makhluk ciptaan Allah ini.

“Lima hari. Kenapa? Ayn nak saya tinggal di sini lama lagi?” soalnya berseloroh. Pandangannya jatuh pada permukaan pasir yang aku lorekkan itu.

“Hmm… menarik tulisan jawi Ayn!” Pujian itu membuatkan aku tersedak liur sendiri. Aku mengurut-ngurut dadaku yang perit terasa.

“Maaf… Ana tak berniat nak buat Ayn tersedak.” Ujarnya. Aku hanya tersenyum, payah. Serentak persoalan yang dia ajukan hilang ditelan sedakku atas perbuatannya memuji tulisan jawiku.

“Ameer,” panggilan itu membawa kami mengalihkan pandangan pada arah datangnya suara itu.

“Duddy!” seru Ameer lalu menghampiri duddynya. Tubuh tua itu didakapnya, erat. Lelaki separuh abad itu tersenyum sambil menepuk-nepuk bahu Ameer.

“Lepas maghrib nanti kita meeting. Ada banyak benda yang nak duddy beritahu kamu,” tegas lelaki itu memberikan arahan biarpun Nampak bersahaja. Ameer kulihat mengangguk tanpa terpadam senyuman di bibirnya yang kemerahan itu, Biarpun kulitnya sawo matang, dia tetap kacak.

“Ayn, duddy ana,” dia memperkenalkan lelaki di hadapannya padaku. Aku mendekati mereka lalu tunduk.

“Dato Naz….”

“Ya, duddy Nadya.” Terangnya ringkas. Aku mengangguk.

“Ustaz abang Nadya ke?” soalku inginkan kepastian. Ameer hanya tersenyum. Dato Nazmi mengangguk.

“Ini pakcik ana. Tapi, baba dan mama ana terlibat dalam kemalangan sejak ana 10 tahun. Duddy dan Mak Ngah yang jaga ana.” Terang Ameer panjang lebar. Aku mula mengerti kini. Anggukanku membawa kami kembali memandang laut.

“Jangan berdua-duan di sini. Bahaya! Syaitan dan iblis ada di mana-mana untuk menghasut anak cucu Adam,” tegas Dato Nazmi sambil mula mengatur langkah. Ustaz Ameer turut melangkah sama meninggalkan aku bersendirian lagi. Mungkin malu dengan duddynya, dia berlalu tanpa pametan denganku.

****************************************************

Malam itu, Nadya menghubungiku dari Spane. Dia mengkhabarkan tentang perniagaan mereka di sana. Beruntunglah Nadya punya harta, rupa dan kedudukan yang membanggakan. Mujurlah dia menjadi insan yang tidak kedekut. Dia seorang yang sangat bersyukur dengan apa yang dia ada.

“Nadya, betul ke… Ustaz Ameer tu sepupu kau yang dijaga duddy dan mummy kau?” aku cuba menyelidiki kebenarannya. Aku pasti Ustaz Ameer tak mungkin berbohong tetapi kebetulan yang tak terduga sebenarnya.

“Ya, abang Ameer memang tinggal dengan kami lepas family dia meninggal tu,” perlahan nada suara Nadya. Apakah aku sudah mengguris sekeping hati perempuannya?

“Nad, maafkan aku.” Pintaku diserang rasa bersalah.

“Tak mengapa, itu cerita lama. Abang pun dah boleh terima,” ujar Nadya yang kembali seperti sediakala.

Lama kami berbual di talian. Sudah lama aku tidak bertemu Nadya. Sudah genap setahun aku menguruskan resort milik keluarga Nadya ini.

“Abang Ameer akan berkahwin hujung bulan depan.” Tiba-tiba Nadya membongkarkan rahsia Ustaz yang penuh berkarisma itu.

“Ustaz belum berkahwin ke?” terpacul soalan cepu emas itu dari bibirku. Mujurlah Nadya tiada di hadapanku. Jika tidak, di mana hendak aku sorokkan muka ini.

“Isterinya dah pergi menemui Ilahi. Dia dah tak ada sesiapa sekarang. Anak pun tiada hasil perkahwinan itu,” mengapa Nadya begitu berterus-terang tentang lelaki itu padaku?

“Hmm…. Baguslah. Beruntunglah siapa yang jadi isteri dia nanti,” spontan tuturku terlontar kata pujian. Nadya menyambung tawanya. Aku terkedu. Tiada kata yang terungkap dari bibirku kini. Pipiku jua memerah. Mujurlah Nadya tiada di hadapanku waktu ini.

“Kau tak nak kahwin lagi ke, Ayn?” soal Nadya setelah tawanya terhenti. Aku berdehem membetulkan tekak yang kering.

“Entahlah… Nad. Aku pun buntu sebenarnya. Kak Iqah beritahu ada orang masuk meminang aku,” spontan rahsia yang ingin kusembunyikan terbongkar. Nadya tertawa.

“Kenapa Nad? Lucukah? Tak layakkah aku berkahwin lagi?” persoalan demi persoalan terluah padanya.

“Bukan begitu,” kata-katanya terhenti kerna talian sudah terputus. Laut yang menjadi pemisah antara sempadan membuatkan aku sukar mendekatinya. Hendak bagaimana aku peroleh jawapan yang terhenti tadi?

Aku berteleku di atas sejadah setelah selesai menunaikan solat Isyak dan langsung mengerjakan solat sunat istiqarah. Aku mahu jawapan yang terbaik buatku. Sukar untuk melupakan peristiwa hitam yang sering melayari pentas ingatan di setiap lenaku. Doa terus kupohon ke hadhrat Ilahi agar luka yang dalam itu tidak kembali berdarah. Wajah Fadzrul cuba aku lontarkan jauh agar cerita luka itu tidak kembali ditayangkan di ruang minda ini.

**************************************************

“Ayn sayang… pandanglah ke dalam mata abang. Abang nak Ayn tahu yang abang cintakan Ayn,” lembut bicara itu bersama senyuman manis yang terukir di ulas bibir lelaki tampan seperti kacukan Arab-Melayu.

“Betulkah abang cintakan Ayn? Ayn takut…” ujarku dalam sayu yang mengusik laraku. Wajah lelaki tampan itu sering mendatangiku di setiap mimpi-mimpi sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Wajahnya mirip Ustaz Ameer. Mana mungkin… si dia akan berkahwin hujung bulan hadapan. Dia bukan jodoh terbaik untukku.

“Betul sayang. Abang tak pernah berbohong. Abang hanya mendambakan cinta Ayn untuk menemani abang ke jannah. Abang pasti dengan keizinanNya, jodoh kita ada, sayang.” Bicaranya ternoktah di situ. Dia tersenyum dan berlalu pergi. Air mataku pecah bagaikan empangan. Apakah semuanya ini?

Aku bermimpi rupanya. Semua ini bukan reality. Harus kuterima segalanya bukan untukku lagi. Ingin kutanyakan pada Nadya, siapakah nama bakal isteri lelaki sedarah dengannya itu. Tapi, bimbang dia menganggap aku gilakan lelaki itu. Biarpun benar rasa cinta ini telah mula bertunas buat lelaki itu, aku harus meracunnya. Mana mungkin aku menghancurkan perhubungan luhur yang bakal dia bina bersama insan pilihannya.

**********************************************

Pagi itu, kedinginan menggigit hingga ke tulang hitam. Aku bangkit ketika terdengar laungan azan dari masjid yang berhampiran. Aku segera mencapai tuala lantas ke bilik mandi.

Usai mandi dan berwudhu’, aku mengenakan pakaian lalu mendirikan solat Subuh. Lama aku berada di tikar sembahyang. Kudoakan kesejahteraan kedua ibu bapaku yang sudah tiada. Kudoakan kesejahteraan anak-anakku yang pergi tanpa pesan. Kudoakan kesejahteraan saudara-maraku dan tak lupa doa kupanjatkan buat insan yang bakal menjadi pelindungku pada masa akan datang.

Jika dia adalah jodoh terbaikku, kau dekatkanlah hati-hati kami. Jika dia bukan jodoh yang baik untukku, kau jauhkanlah perhubungan kami. Amin ya robbal alamin…. Tangan kecilku menyapu seluruh wajah mohon keberkatan atas doa yang kupanjatkan ke hadhrat Ilahi.

Debaran mula menggila mengasak dadaku. Apakah yang bakal aku harungi hari ini?

Dengan langkah yang berat, kuhayunkan langkah ke paker. Kereta kubuka dengan cermat.

Bismillahi rohmani rohim…. Kalimat suci itu kuungkap bagi memulakan langkahku hari ini.

Dalam pemanduanku menuju ke resort milik duddy Nadya juga aku dihambat debaran yang menggila. Aku beristighfar mohon keampunan andai ada tersilap langkah.

Setelah memaker kereta Honda City milik syarikat, aku segera menyandang beg tangan jenama guest ke bahu. Langkah kuatur deras ke pejabat untuk punch in. Ketika berpapasan bahu dengan rakan-rakan sekerja mahupun orang bawahan, aku tersenyum. Aku mahu ceria menyelubungi seluruh hidupku kini.

Aku ke kafe untuk minum pagi. Di pejabat sebenarnya telah disediakan pantry. Namun, atas desakan Nisha, teman sekerjaku kami berada di sini. Aku memilih set makanan barat bersama jus oren untuk mengisi perutku. Sedikit buah-buahan kucapai untuk pencuci mulut.

“Jom… duduk di sana!” pintaku. Nisha mengangguk, setuju. Kami duduk menghadap laut yang membiru. Sejuk mata memandang.

“Aku rasa ada orang usha kaulah,” Nisha merendahkan suaranya sambil mendekati telingaku.

“Yak e? mana adalah…” aku menolak telahan Nisha sedang hatiku berbolak-balik bagai ada yang tidak kena. Makanan yang kujamah juga hanya sedikit yang mampu singgah di mulutku. Sudu dan garfu kumainkan di dalam pinggan kaca lutsina itu.

“Betul. Kejap-kejap dia pandang sini,” Nisha memuncungkan mulutnya pada orang yang dikatakan memandangku. Pandangan turut kuhalakan pada muncung Nisha. Lelaki itu. Lelaki yang mencurigakan. Apa yang dia mahukan dariku sebenarnya?

“Takut!” hanya sepatah kata terlafaz dari dua ulas bibirku. Nisha menoleh. Air mukaku turut berubah. Lelaki itu perasan perubahan air mukaku. Dia tersenyum yang menakutkan.

Telefon sonny dikeluarkan dari poket seluarnya. Panggilan dibuat. Sekejap saja, panggilan itu bersambut. Bicaranya bisu. Butir kata langsung tidak kami dengari. Dia tersenyum-senyum. Seketika kemudian, dia mengangguk-angguk lalu kembali memasukkan telefon ke dalam poket seluar jeans biru gelap yang dikenakan dengan Shirt Polo merah garang.

Seleraku terus punah. Aku segera bangun dan memberi isyarat mata pada Nisha. Temanku turut bangun. Kami segera keluar ikut pintu belakang. Pintu yang digunakan oleh pekerja kafe. Larian kami mulakan.

“Aku takut dia musuh kau,” dalam termengah-mengah Nisha berkata. Aku tidak menjawab. Resah mengatasi seluruh jiwaku kini.

Kami akhirnya sampai di pintu pejabat. Peluh bersimbah ke wajah masing-masing. Kami ke dalam lalu melepaskan lelah.

“Kenapa kamu berdua ni?” Dato Nadzmi muncul entah dari mana. Mulut kami terlopong. Mata terbeliak bagai Nampak makhluk aneh.

“Dato…. Dato….” Ujar Nisha putus nafas. Dia sepertinya tiada punca dari mana hendak memulakan penceritaan. Aku hanya membisu. Hanya riak wajah yang menjelaskan keresahanku.

“Tenang Nisha! Tenang…” balas lelaki separuh abad berkaca mata berbingkai biru itu. Nisha kembali mengurut-ngurut dadanya pinta oksigen berlabuh di rongga peparunya.

“Ada lelaki tu asyik usha Rezza. Lelaki tu macam pelik je, Dato.” Setelah dia mendapat semula kekuatannya, dia memulakan cerita yang berlaku sebentar tadi.

“Betul, Ayn?” soal Dato Nadzmi. Air mataku sudah membasahi pipi. Gementar, takut, resah dan macam-macam rasa bercampur seperti air batu campur yang bercampur dalam satu mangkuk.

“Saya Tanya betul ke? Saya tak marah Ayn pun,” suara garau itu seperti memujuk. Perilaku Dato seperti seorang ayah yang penyayang. Aku hanya mengangguk tanpa kata.

“Senyum dia menakutkan,” lanjut Nisha bagai menghuraikan babak yang melatari pentas lakonan drama sebabak tadi.

“Muka dia macam mana?” Dato Nadzmi inginkan lagi kepastian. Dia mahu mencari siapakah orang yang membuatkan Ayn lebih resah. Air muka wanita ini menggambarkan yang dia sangat takut.

“Pakai jeans biru dengan shirt merah terang,” bicara itu Nisha lanjutkan lagi. Dato Nadzmi mengangguk-angguk seperti menyimpan maklumat itu dalam memorinya.

“Kamu lari tadi…. Dia tengok tak?” siasat Dato Nadzmi lagi. Sesekali mencuri pandang padaku yang masih menangis. Tubuhku turut menggeletar, ketakutan. Ingatan pada peristiwa hitam itu kembali mengasak mindaku. Rasa ngilu pada perut membuatkan aku meraba parut bekas tikaman penjenayah itu. Andai waktu dapat aku putarkan, tak ingin lagi aku mengenang kisah lampau. Tapi apakan daya, segalanya ketentuan Ilahi. Wajah terus kutundukkan merenung kasut dan lantai yang berpermaidani hijau rumput itu.

“Assalamualaikum…. Duddy!” suara yang lunak dambaanku muncul di tengah-tengah kekalutan ini. Air mata yang kuseka kembali menitis. Aku tidak berdaya lagi. Pandangan terus kutundukkan agar si dia tidak Nampak air yang mengalir di pipiku waktu ini.

“Waalaikumussalam. Kamu dari mana Meer?” soalan Dato Nadzmi membawa Ameer melabuhkan duduknya di sofa berangkai dua, di sisi duddynya.

“Dari dewan kuliah. Baru selesai memberi slot Ameer,” terangnya tanpa memandang sekilas pun padaku.

“Duddy nak kamu upah orang siasat lelaki yang mencurigakan di sekitar resort kita ni. Orang tu seperti mengancam keselamatan Ayn,” tegas Dato Nadzmi memberi arahan. Ameer terlopong mendengar arahan tak berasas itu.

“Orang mana, dy? Musuh Ayn kot…” duga Ustaz muda itu lalu memandang sekilas pada wajah yang menunduk itu. Air mata yang membasahi pipinya mengusik rasa Ustaz Ameer.

“Ada tak kamu ambil gambar orang tu, Nisha?” Dato Nadzmi memecah sepi antara mereka.

“Tak…. Tak…. Tak pulak Dato sebab takut betul tengok dia tu,” terang Nisha. Dia juga rasa bersalah tidak mengambil tindakan untuk menyimpan foto lelaki pelik itu tadi.

“Habis tu? Macam mana saya dapat cari dia?” dua soalan sekaligus ditanya pada gadis genit berusia 28 tahun itu.

“Lelaki itu sangat smart. Tapi, ada parut pada kening kanannya. Parut tu panjang sejengkal jari,” perlahan-lahan Nisha menyusun kata. Sempat pulak Nisha usha lelaki tu. Fikirku, curiga.

“Macam mana Nisha tau dia ada parut?” Ustaz Ameer inginkan penjelasan. Dia tak mahu serkap jarang pada sesiapa. Nisha ketawa dengan nada mendatar.

“Saya tengok dia sekilas masa dia toleh pada Ayn. Dia macam nak focus betul-betul muka Ayn masa tu,” jelas Nisha lagi. Ustaz Ameer mengangguk lalu bingkas bangun. Dia berlalu ke biliknya dan kembali ke ruang tempat kami berkumpul itu.

“Dy, Ameer pergi dulu.” Katanya sambil berlalu ke pintu cermin. Jendela itu ditolak cermat lalu membolos keluar. Ke mana lelaki ini hendak pergi? Soalku, bimbang.

*************************************************************************************

Petang itu, aku ke keretaku sendirian. Hati yang resah membuatkan aku terasa perlukan si dia menemani aku pulang ke rumah sewaku. Namun, si dia entah ke mana. Apakah yang akan aku lakukan kini?

“Cik Rezza! Boleh cik ikut saya sekejap?” kehadiran lelaki pagi tadi membuatkan peluh merenek di wajah dan tanganku. Suara garau itu seperti suara yang kudengar 10 tahun yang lalu. Wajah itulah yang kulihat ketika tersingkapnya topeng pada mukanya waktu peristiwa itu berlaku. Apakah yang perlu kulakukan saat begini? Aku mula panic.

“Cik Rezza! Ikut saya sekarang!” kasar lelaki itu menyambar pergelangan tanganku. Aku meronta-ronta cuba melepaskan diriku dari pegangan lelaki kurus tinggi itu.

“Lepaskan saya! Lepaskan saya!” jeritku. Tangan kasar itu menekup mulutku dengan sehelai sapu tangan. Aku telah tidak sedarkan diri.

Di ruang yang gelap dan sempit membuatkan sendiku terasa sengal. Aku membuka mataku. Dalam kegelapan itu, aku cuba mengecam tempat aku dikurung kini. Namun, segalanya menemui jalan buntu.

Tangan dan kaki tidak dapat bergerak. Tahulah aku kini sedang terikat oleh musuhku. Ya Allah! Bantulah hambaMu. Sesungguhnya aku tak punya sesiapa lagi untuk aku bergantung harap.

Keriutttttttttt! Bunyi pintu dibuka, kasar. Aku memasang telinga untuk mengintai pergerakan musuh.

“Bangun!” tempikan suara perempuan membuatkan aku tersentak. Badanku terensut sedikit ke belakang. Tali itu kuat mengikat tangan dan kakiku.

Cahaya dari lampu picit itu dihalakan ke mukaku. Cahaya yang menerobos masuk ke retinaku membuatkan pelupuk mataku terkedip-kedip. Pedih!

“Kau tahu apa sebab aku membawa kau ke sini?” jerkah perempuan itu nyaring. Dari suara yang kudengar itu, kutahu siapakah perempuan ini. Angkara dialah, hidupku jadi kucar-kacir.

“Kau Dini! Tak puas lagikah kau mengganggu hidupku? Tak puas lagikah kau musnahkan rumahtangga aku? Tak puas lagikah kau membuatkan aku merempat akibat diceraikan suamiku sendiri?” aku melepaskan rasa geram yang membuku dalam dada. Dini tertawa dengan hilai yang nyaring.

“Aku sudah puas! Aku sudah puas! Hahahahahahaha itu yang aku mahu!” ujarnya sambil meliuk-lintukkan cahaya lampu yang dipegangnya.

“Kalau kau dah puas, lepaskanlah aku!” aku juga bertegas. Matanya kurenung tajam berpandukan cahaya lampu pada tangannya.

“Aku nak kau lihat di mana suami kau sekarang. Dia juga sudah kuberikan habuannya. Setelah dia rosakkan aku…. Dia tinggalkan aku kerana kau! Dan kau…. Punya rupa yang cantik. Bijak dan mampu menjawat jawatan tinggi di syarikat terkemuka pulak kan?” dia menjeling, marah. Air mukanya begitu keruh. Aku tidak gentar merenung ke dalam matanya yang marak dengan api amarah itu.

“Aku tak terlibat dengan permainan kau orang berdua. Itulah…. Perempuan murahan macam kau akan hanya dapat habuan yang begitu!” sindirku. Jijik melihat wajah perempuan yang kusangka terkena akibat dari perbuatan lelaki durjana. Rupanya, dia punya seribu agenda untuk menjatuhkan aku sekaligus merosakkan rumahtanggaku.

Malam itu, setelah aku ditikam oleh lelaki yang bertanggungjawab membawaku ke sini petang tadi, doctor memaklumkan bahawa ada seorang lelaki yang membawaku ke hospital. Namun, tidak kutahu gerangannya itu hingga ke hari ini.

Aku dikahwini Fadzrul setelah dua bulan peristiwa ngeri itu berlaku kepadaku. Aku bunting pelamin. Setahun perkahwinan kami, sepasang kembar tidak seiras dan berlainan jantina telah dikurniakan Ilahi buat kami. Kehadiran dua orang cahaya mata menyerikan lagi hidup kami.

Tanpa diduga, aku telah bertemu dengan Dini di sebuah pasar raya. Dia merayu-rayu agar aku membantunya yang telah ditipu oleh lelaki. Akibatnya, aku membawa dia menumpang di rumah teres setingkat milikku di Klang. Sejak itulah, aku sering berhubung dalam diam dengan Dini.

Akhirnya, Fadzrul dapat menghidu hubungan persahabatan antara kami. Dia meminta agar Dini datang ke rumah semasa dia out station. Aku tidak kesunyian lagi. Aku sudah punya teman untuk menemani ketika ketiadaan Fadzrul.

“Bang, ayang nak balik rumah ummi. Ada kenduri doa selamat untuk Arwah abang long minggu depan,” beritahuku pada lelaki itu. Kebetulan dia juga akan pergi out station pada waktu yang sama. Namun, dia enggan melepaskan aku pulang bersendirian dengan anak-anak yang masih kecil. Aku terus mendesak dan mendesak.

“Pergilah!” katanya biarpun tanpa rela.

“Dah puas renung aku?” dia menuding jari telunjuknya ke mukaku. Aku menggeleng-gelengkan kepala untuk mengelak dari perlakuannya itu.

“Lepaskan aku sekarang!” aku mula memberontak. Dia tersengih, jahat. Wajahnya seperti sudah ditumbuhi tanduk syaitan.

“tuiih! Semudah itu aku nak lepaskan kau?” dia meludah ke lantai dan bertanya dengan bongkak. Aku menjelingnya, bengang. Dia tersenyum, senget.

“Aku akan lepaskan kau. Lepas tu, aku nak kau ikut aku ke suatu tempat. Ada rahsia yang aku nak tunjukkan pada kau!” katanya. Aku mengangguk, setuju. Setidak-tidaknya aku boleh bertindak melepaskan diriku dari keganasannya.

“Marx!” panggilnya. Lelaki yang kulihat petang tadi muncul dengan panggilan hanya sekali.

“Ya, puan!” balas lelaki itu tegas tanpa senyum. Wajah seriusnya membuatkan aku sedikit kecut. Tapi, aku cuba menyembunyikan rasa gentar itu. Aku pura-pura berani.

“Buka ikatan betina ni!” dia menudingkan jarinya sekali lagi ke hidung mancungku. Marx mengangguk lalu meleraikan ikatan pada kaki dan tanganku. Aku berasa amat lega dapat meluruskan kaki dan tanganku. Lelaki itu menunggu arahan seterusnya.

“Bawak dia ke rumah usang tu!” tegas bicaranya. Dia langsung berdiri dan menunggu dalam kereta sementara Marx bertindak menguruskan diriku.

“Cepat! Jangan nak mainkan puan aku! Dia boleh buat kau lebih teruk dari sekarang ni.” Dia merendahkan suaranya. Wajahnya tetap serius seperti tadi. Tidak pernah tersenyumkah dia sepanjang berada di sisi Dini? Patutlah senyumannya pagi tadi agak menjengkelkan. Fikirku.

******************************************************************************

Deruman enjin dimatikan. Dini keluar terlebih dahulu. Diikuti oleh Marx sebelum membuka pintu belakang di mana aku ditempatkan. Tanganku turut diikat dengan seutas tali. Mungkin Dini bimbang aku akan melarikan diri sekiranya kedua tanganku tidak diikat.

“Keluar cepat. Dia akan bertambah berang melihat kau begini!” ton suaranya juga tidak segarang petang tadi. Aku hanya menurut tanpa bantahan. Mungkin juga ajalku di sini. Aku harus redha. Detik hatiku.

Ketika pintu terkuak, alangkah terperanjatnya aku melihat sekujur tubuh yang dulunya gagah, terbaring lesu tak bermaya. Wajahnya cengkung amat. Matanya sedikit terperosok ke dalam.

Tempat tidurnya kotor dan berbau. Kasihan dia! Desis hatiku.

“Aku puas dia begini,” pernyataan itu tidak berperikemanusiaan.

“Kau binatang!” kataku. Bengkak rasa hatiku melihat Fadzrul diperlakukan begitu. Pasti nerakalah tempat perempuan durjana ini. Ya Allah! Ampunilah dosa hambaMu ini. Dia adalah mangsa keadaan. Aku sudah lama memaafkan segala dosanya terhadapku. Amin!

Aku meraut wajah dengan kedua belah tangan. Air mata yang hamper menitis kukawal. Aku mahu dia lihat aku kuat untuk membelanya dari perbuatan keji isterinya sendiri.

“Marx! Sekarang bawak betina ni ke dalam. Ikat dia macam biasa. Lepas ni, bakar rumah ni. Biar mereka sehidup semati!” tegas Dini memberi arahan. Aku cuba berlari. Namun, gelap malam tidak memungkinkan aku lepas dari manusia durjana ini.

Kakiku tersadung akar banir. Aku terduduk dan mengawal diri agar tidak menjerit biarpun kesakitan yang teramat.

Perlahan-lahan aku mengensut untuk berlindung di belakang pohon besar yang kupegang ini. Aku hanya berdiam di situ dengan tawakal kepada Allah taala.

“Hey perempuan! Ke mana kau nak lari hah?” jeritan itu semakin hamper. Aku membaca surratul qursi. Hanya ini yang mampu aku ingat ketika darurat sebegini.

Cahaya dari lampu picit yang mereka bawa mengundang resah dalam dada kerna ada kemungkinan mereka akan Berjaya mengesan aku di sini. Namun, bibirku terus basah dengan bacaan suratul kursi. Hanya ada Allah tempat aku bergantung harap kini. Ya Allah! Lindungilah aku dari malapetaka ini. Peliharalah daku dari perbuatan manusia durjana ini.

“Mana kau nak lari, perempuan?” suara Marx yang berselang-seli dengan suara Dini terasa sudah melepasi kawasan aku sedang bersembunyi. Namun, aku tidak berani keluar apatah lagi kakiku yang terseliuh akibat tersadung akar banir tadi.

Bunyi cengkerik dan riang rimba menjadi irama yang paling indah kudengar. Lidahku basah dengan zikirullah. Doa jua kupanjatkan untuk memohon perlindungan dari segala kecelakaan terhadap diriku.

*************************************************

“Nisha, ke mana Ayn?” soalan pertama yang terbit dari mulut Dato Nadzmi membuatkan Nisha bungkam. Dia jua tidak pasti ke mana hala tuju temannya itu. Dia terpaksa pulang awal memandangkan ibunya asma semalam.

“Saya balik awal semalam. Mak saya asma, Dato.” Beritahu Nisha. Wajahnya dihurung kesedihan. Air mata gadisnya, jatuh setitik demi setitik.

“Saya dah hubungi dia berkali-kali. Semalam pengawal keselamatan ada beritahu… dia dibawa oleh kereta Mazda lama. Pengawal itu pun tak sempat ambil nombor plet atau modelnya,” Dato Nadzmi menghuraikan lagi kekeliruan itu. Nisha tidak beriak. Hatinya benar-benar walang. Doa terus dipanjatkan kepada yang kuasa.

“Dato dah laporkan kepada polis?” mungkin Dato Nadzmi panic. Biarlah dia mengingatkan pada lelaki itu. Fikir Nisha.

“Dah. Ameer pun dah berusaha keras untuk mendapatkan sebarang maklumat bagi membantu polis,” lanjut Dato Nadzmi lagi. Dia meramas-ramas rambutnya yang lurus dan tersusun rapi itu. Jika begitu keadaannya, dia amat buntu.

“Duddy!” panggilan telefon itu membuatkan Dato Nadzmi bersedia untuk semua kemungkinan. Dia sekejap berdiri dan sekejap duduk.

“Kami dah jumpa Ayn. Dia dah dibawa ke balai polis berhampiran,” laporan anaknya membuatkan hati Dato Nadzmi sedikit kelegaan.

“Bagaimana keadaan dia sekarang, Meer?” soalnya benar-benar teruja. Nisha yang duduk berhampiran turut teruja untuk mendengar perkhabaran temannya itu.

“Kaki Ayn terseliuh masa dia lari dari penjenayah. Yang memudahkan lagi kerja polis, perempuan tu adalah orang yang Ayn kenal.” Keterangan Ameer membuatkan Dato Nadzmi senang hati. Nisha juga sudah mulai tersenyum. Doa mereka termakbul jua akhirnya.

“Alhamdulillah, Allah telah memakbulkan doa kita buat Ayn!” tokok Dato Nadzmi. Di wajahnya tumbuh meliar bunga-bunga bahagia. Pada pandangan Nisha, Dato Nadzmi sayang benar pada janda muda itu. Mungkin dia ingin menjadikan Ayn isteri mudanya barang kali. Fikir Nisha sambil tersenyum-senyum kambing.

“Apa kena dengan kamu ni, Nisha?” Nisha bungkam. Apa alas an yang harus dia beri.

“Tak adalah, teringat masa kami lari dari penjahat yang sedang usha Ayn tu,” bohongnya. Mudah-mudahan Dato tak terhidu buah fikirnya sekejap tadi.

“Hmm… mujurlah kami dapat maklumat dari kamu masa tu. Jadi, Ameer dah boleh mengagak semua tu… Kalau tidak, apalah nasib Ayn sekarang.” Putus Dato Nadzmi lagi.

“Ok saya nak ke balai polis Teluk Kemang kejap. Ay nada di sana. Kamu jaga office,” tegas Dato Nadzmi dan Nisha hanya mengangguk.

**********************************************************

Tuntutan insurans Fadzrul yang dibuat Dini juga terbatal. Dini telah memalsukan sijil kematian suaminya. Segala harta kepunyaan lelaki itu turut dijualnya satu persatu. Dia yang melanggar Fadzrul dan menyimpan lelaki itu di rumah usang dalam hutan.

Hasil reman Marx, segala rahsia tentang percubaan membunuh Ayn juga terjawab. Dia adalah lelaki yang diupah oleh perempuan itu untuk membunuh Ayn angkara dendam. Kali ini juga mereka sekali lagi cuba membunuh Ayn bersama Fadzrul di rumah usang itu.

Kedatangan Dato Nadzmi dan Ustaz Ameer membuatkan hati Ayn lapang sedikit. Setidak-tidaknya, dia tahu yang dia masih dilindungi Allah dari kecelakaan yang berat.

Ayn berada di hutan bersendirian dalam kedinginan malam tak berselimut mahupun berbantal. Dia tak dapat melelapkan mata walau sepicing pun kerna bimbang penjenayah dapat mengesannya. Dia hanya berserah.

Kehadiran anggota polis dan pemuda yang dikenalinya pagi itu, membuatkan harapannya kembali menyala. Allah masih memanjangkan usianya untuk sehari lagi.

“Macam mana Ustaz tahu saya di sini?” soal Ayn ketika berada di dalam landrover. Ameer hanya tertawa, halus.

“Hendak seribu daya. Tak hendak seribu dalih,” hanya itu jawapan yang dia perolehi dari mulut lelaki itu.

Dini hamper gila. Dia dan Marx akan didakwa. Dakwaan melibatkan pelbagai kes. Antaranya cubaan membunuh, mencederakan, mengedar dadah dan banyak lagi.

**********************************************************************

Fadzrul dibawa ke hospital pakar di Seremban. Dia akan dirawat di sana. Kasihan Fadzrul. Akibat keterujaannya membenci Ayn, dia terjatuh ke dalam perangkap Dini.

“Abang minta maaf, Ayn. Kalau abang tak ikut hati yang penuh amarah ni, perkara sebegini tak akan berlaku…” rintih Fadzrul. Di wajahnya bergayutan bunga-bunga sesal. Air mata lelakinya deras menuruni pipi. Berbulan dia menanggung azab. Dia hanya diberi makan nasi kosong dan air sejuk.

Teringat kenangan ketika bersama Ayn. Dia amat bahagia bersama wanita kecil molek ini. Namun, angkara kematian anak-anaknya yang terlibat dalam kemalangan pada malam hitam itu, dia terus membenci Ayn biarpun berulang kali wanita ini merayu dan memohon kemaafan. Dengan dendam yang teramat dalam, dia memperlakukan wanita ini seperti binatang ternakan. Dia mengherdik malah mengasari tubuh isteri yang pernah dia sayang sesungguh hatinya. Kejam benar, dia.

“Ayn dah lama maafkan Fadz,” kata Ayn. Dia tak mahu dendam merajai hatinya. Dia mahu kepergiannya menghadap Ilahi kelak dalam damai yang tak bertepi.

“Abang menyesal. Segalanya berpunca dari tindak-tanduk abang yang bodoh ni,” lanjutnya. Aku meletakkan jari pada bibir isyarat meminta dia menzip mulutnya. Aku tak ingin mendengar apa-apa lagi dari mulut lelaki itu.

Fadzrul masih terlantar. Dia kesal. Talak 3 yang dilafazkan tidak memungkinkan lagi dia dapat kembali membina bahagia bersama bekas isterinya itu.

“Ayn balik dulu, Fadz. Jaga diri. Ikut cakap doctor. Nanti boleh cepat sembuh,” ujar Ayn lantas berdiri dari kerusi di sisi katil pesakit. Fadzrul hanya merenung sayu. Kolam matanya bagai hendak pecah lagi. Namun, sedaya upaya dia menahannya.

Dia memandang sepi pada setiap langkah yang diatur oleh wanita yang pernah dia sayang dulu. Andai punya waktu, dia ingin kembali bersama. Apakan daya, sudah suratan tertulis begitu. Dia perlu merelakan.

Dia mulai merapati Dini kembali ketika Ayn sedang koma dan terlantar di hospital. Dia sekali pun tak pernah menziarahi wanita itu. Dia bengang dan marah kerna kedegilan Ayn hendak pulang ke kampong biarpun puas dia menegah. Akibatnya, kemalangan itu telah meragut nyawa anak-anaknya yang masih kecil itu. Dia menyalahkan takdir. Dia enggan menerima qada’ dan qadar yang menimpa dia dan isteri.

**********************************

Ayn Raziqah telah membuat segala persiapan untuk majlis perkahwinan adiknya. Dia mahu kesempurnaan dalam majlis itu nanti. Ayn Rezzana seganding dengan pengantin lelaki. Dia mahu adiknya bahagia dalam perkahwinan kali kedua ini. Kasihan adiknya, angkara dendam dan kebencian orang yang meruntuhkan mahligai impiannya dulu. Kali ini, biarlah dia mencipta bahagianya sendiri.

Kini, tiada ummi dan baba untuk menguruskan walima adiknya. Namun abang ngahnya, Aniq Razimi yang akan mewalikan adiknya itu. Lega terasa bila mana Ayn Rezzana sudi menjadi pengantin perempuan kepada bakal adik iparnya.

Hantaran juga sudah tersusun indah di atas permaidani rona merah berbunga kuning di sudut ruang tamu rumah pusaka orang tua mereka. Rumah ini dihuni oleh Ayn Raziqah dan keluarganya atas persetujuan kesemua adik-beradik. Ayn Rezzalya kini berada di Ireland kerna menuntut dalam bidang kedoktoran. Majlis dua hari lagi akan berlangsung. Ayn Rezzalya akan tiba petang nanti di KLIA. Ayn Rezzana yang akan menjemput anak gadis itu lantaran akan pulang bersamanya ke Sungai Petani. Ayn Raziqah selalu mendoakan kesejahteraan adik-adiknya.

Abang kepada Ayn Rezzalya, Aniq Rezzwan juga sudah berkahwin dan menetap di Madinah. Dia adalah pensyarah di universiti terkemuka di sana. Dia sudah pulang untuk menghadiri majlis kakaknya sejak minggu lalu. Teruja benar bila mendengar khabar akan perkahwinan kakaknya biarpun kali kedua.

***********************************************

“Nad!” panggilku saat pandangan terhala kepada teman yang amat aku sayangi. Kehadiranku ke KLIA ini adalah untuk menjemput adik bongsuku, Ayn Rezzalya. Kebetulan bertemu dengan Nadya.

“Ayn, Rindu kau!” balasnya lantaran memeluk tubuh kecilku sambil melaga-lagakan pipi kami.

“Kau balik terus ke, Nad?” soalan itu spontan terpacul dari mulutku. Dia tertawa sambil mencubit pipiku.

“Aku baliklah. Kan dah bagi tau kau yang Abang Ameer akan kahwin,” dia menyatakan tujuan kepulangannya ke Malaysia. Senyuman di bibirnya kian melebar. Aku tersipu-sipu, malu. Bagai sengaja membongkar tujuan yang sukar benak ini menerimanya.

“Bila abang kau tu nak kahwin?” aku pura-pura bertanya walhal dalam benak ini sering teringat akan tutur bicara Nadya bahawa abangnya akan berkahwin hujung bulan ini. Nadya hanya tersengih, jahat.

“Nanti pasti duddy akan jemput kau jugak. Tungguuuuu!” usikan Nadya membuatkan aku terdiam.

“Siapa yang akan jemput kau, Nad?” soalku tiba-tiba setelah terdiam akibat terkena usikan gadis genit ini. Nadya menutup mulutnya akibat kuapan.

“Driver duddy. Duddy dengan mummy kan sibuk sangat… Aku tak kisah pun asalkan abang aku happy saja,” jelasnya. Air mukanya menampakkan dia benar-benar gembira. Nadya juga sudah punya pilihan. Mungkin hujung tahun ini mereka bakal melangsungkan perkahwinan. Dia turut gembira dan berbangga kerna temannya akan menamatkan juga zaman bujang nanti.

Pandanganku melilau ke sekitar lapangan menunggu ini. Aku sedang mencari-cari kelibat adikku itu.

“Alya!” seruku sambil melambaikan tangan kepada anak gadis yang beriringan dengan seorang temannya yang tinggi lampai. Mereka asyik berbual sambil tangan ligat menolak troli.

“Alya!” sekali lagi sebaris nama itu aku seru. Nada suaraku naik satu aktif. Alya memandangku lalu menunjukkan isyarat tangan kepada temannya untuk berpatah balik kepadaku.

“Tak Nampak Kak Ana ke?” soalku. Dia tertawa. Tangan dihulurkan untuk menyalamiku. Kami berpelukan seketika melepaskan rindu dendam yang bertunas sejak bertahun lamanya.

“Ini Kak Nad. Kawan Kak Ana di Willington dulu. Sekarang CEO di Syarikat Lucky Women di Spane,” terangku. Alya mengangguk-angguk dengan muka yang teruja. Senyuman manis tidak lekang dari dua ulas bibirnya. Nadya hanya memandangku terkebil-kebil. Mulutnya bagai terkunci saat aku membongkarkan semua kisahnya.

“Tak kenalkan kawan tu kat Kak Ana?” soalku bila melihat teman Alya hanya membisu. Mukanya bagai cicak berak kapur mendengar bait-bait perbualan antara kami. Nadya juga bagai hilang bicara. Hanya senyuman yang terukir di bibirnya.

“Ops! Lupa nak kenalkan. Ini Ezlyn. Dia kenalan Alya dari Amsterdam.” Rupanya teman Alya adalah warga Belanda. Kami turut menyalaminya.

“Jom! Nanti jalan jam. Kita nak berjalan jauh ni,” ajakku bila terasa masa sudah terlalu pantas berlalu. Jam tangan jenama Adidas yang terlekap kemas di pergelangan tangan kananku direnung.

“Jom. Kak Nad, nanti jangan lupa datang ke majlis Kak Ana. Kami tunggu!” Alya memang peramah orangnya. Dia mudah mesra dengan sesiapa saja yang dirasakan serasi dengannya.

“Insya Allah, Kak Nad pun ada kerja kat area situ masa Kak Ana awak punya wedding tu…” jelas Nadya. Dia menggenggam erat tangan Alya. Tubuhnya dirapatkan pada anak gadis itu lalu membisikkan sesuatu. Timbul tanda Tanya pada benakku bila melihat Alya menulis sebaris nombor lantaran menyerahkan pada temanku itu.

“Ok jom gerak sekarang!” ajak Alya. Kami berpametan dengan Nadya. Nadya melambai-lambaikan tangan kepada kami. Alya dan Ezlyn menolak troli masing-masing.

******************************************************************************

Jam sepuluh malam, aku dan Alya tiba di rumah di Sungai Petani. Di sini, kami tinggal di kawasan perkampungan yang menghala ke Pantai Merdeka. Tempat yang terkenal kepada pelancong yang mengunjungi negeri Jelapang Padi ini. Baba seorang pengetua sekolah menengah di daerah ini. Namun, baba sudah pergi bersama ummi yang dikasihi.

“Come in, Ezlyn. Welcome to our home,” ajak Alya kepada temannya. Ezlyn seorang yang pendiam. Dia kurang bicara. Mungkinkah dia akan selesa tinggal di sini?

“Thanks. I love it very much!” hanya sebaris ayat yang dia tuturkan sepanjang berada di kampong ini. Alya akan membawanya bersiar-siar esok.

Kak Iqah, Abang Ngah dan Iwan sangat sibuk. Kalau Abang long bersama ummi dan baba masih ada, pasti majlis itu meriah. Debaran di dadaku kembali menggila. Lusa aku bakal dinikahkan dengan Muhammad Nuqman yang tidak aku kenali. Sepanjang istiqarahku, wajah yang samar-samar itulah yang sering mengunjungi setiap lenaku. Kuharapkan ini adalah jodoh terbaik untukku.

Denai-denai hari terakhir yang kulalui sebelum aku bergelar isteri kepada Muhammad Nuqman mengulit resah dalam jiwaku. Apakah keputusan yang kuambil ini sudah jalan lurus dan tidak bengkok lagi? Teringat akan Ustaz Ameer. Dia juga bakal berkahwin dengan pilihan hatinya. Nadya, tolonglah. Aku rindukan dia. Jika takdirnya dia menjadi milikku, alangkah indahnya perjalanan hidup ini.

Ya Allah, aku tidak boleh mengingati orang lain. Apatah lagi aku bakal menjadi isteri orang. Malah, dia juga sudah punya pilihan hati yang akan menjadi suri hidupnya tidak lama lagi. Ya Allah, berilah kekuatan buatku untuk melupakannya! Amin…. Aku meraup mukaku dengan harapan Allah akan mengabuli doaku.

Malam itu, aku berdiri di beranda rumah pusaka yang telah diberi wajah baru oleh kami adik-beradik beberapa bulan yang lalu. Bintang-bintang bertaburan di dada langit mengindahkan malam yang sepi. Angin berhembus lembut. Kedinginan malam membawa resah menghimpit rasa yang sukar hendak aku tafsirkan. Semua penghuni rumah masih sibuk membuat persiapan terakhir untuk hari istimewa dalam hidupku esok. Namun, hati ini digeletek resah yang berpanjangan. Aku ingin sendiri. Persiapan yang kulihat hambar belaka. Kak Iqah pernah meminta aku bertemu dengan Nuqman. Namun, aku enggan kerna aku sukar menghakis rasa ingin disayangi Ustaz Ameer yang berkaliber itu. Jika aku jadi isterinya, pasti dia akan menjadi pemimpinku ke jannah. Namun apalah daya, kita hanya merancang. Allah yang menentukan segalanya.

“Belum tidur, Ana?” soalan Abang Ngah bagai hendak mencabut nyawaku. Aku terdongak sambil mengurut-ngurut dadaku mengembalikan semangat yang melayang seketika tadi.

Baru kusedari bahawa semua penghuni rumah telah masuk tidur. Hanya kedengaran motorsikal mat-mat rempit yang kedengaran menderu di luar sana. Wajah Abang Ngah kurenung, garang. Namun, senyuman mengusik tersungging di bibirnya.

“Kus semangat! Abang Ngah nak Ana mati cepat agaknya!” marahku. Mulutku muncungkan sedikit tanda protes. Dia tergelak melihatnya.

“Kak Susie dah tidur ke?” setelah reda kemarahanku, soalan itu yang terpacul keluar.

“Dah. Abang nak minum air tadi. Tengok Ana duduk sini sendiri, kenapa? Tak boleh tidur?” bertubi-tubi soalan ditembak padaku. Aku menggoyang-goyangkan tangan meminta Abang Ngah menyoal satu persatu.

“Betulkah apa yang Ana buat ni, Ngah? Ana nak kahwin esok tapi hati Ana masih pada orang lain,” ceritaku. Memang sedari kecil sudah tiada rahsia antara aku dengan lelaki ini. Dia amat memahamiku.

Wajahku direnungnya, lembut. Dia seperti memikirkan jawapan terbaik buatku. Dia menopang dagu di atas pahanya sendiri. Dia hanya duduk beralaskan bendul pintu.

“Ana, sebelum ni Ana dah buat istiqarah, kan? Allah telah memberikan petunjuk yang terbaik buat Ana. Soal perasaan kepada orang lain tu…. Ana perlu kuburkan sikit-sikit. Abang percaya yang akhir nanti… perasaan tu akan lenyap juga. Malah, jika kasih sayang Nuqman mengatasi semuanya, perasaan pada orang lain tu akan hilang.” Jujur Abang Ngah menyuarakan pendapatnya. Aku tertunduk merenung lantai papan yang dialas tikar getah bercorak bunga-bunga Kristal. Lama kucuba mencerna bait-bait kata yang terlafaz dari bibir Abang Ngah.

Kemudian, aku mengangguk. Tubuh kurus tinggi itu aku rangkul dalam pelukan. Bersyukur kerana aku sudah punya jalan tidak berpenghalang lagi.

“Night! Assalamualaikum!” kataku. Aku berlari ke bilik yang dihuni Alya. Abang Ngah kutinggalkan begitu saja. Hatiku telah lapan selapangnya.

Setelah berbaring di sofa dalam bilik adikku itu, aku mula keletihan. Letih akal dan fikiran. Akhirnya mataku terlelap jua.

****************************************************************

Seawal pagi, Kak Iqah sudah mengejutkan kami. Kami mandi dan menunaikan solat berjemaah dengan berimamkan Abang Ngah. Alunan bacaan Al-quran oleh abang kesayanganku begitu lunak. Tenang dan damai menelusuri segenap pelusuk hatiku. Bahagia, aku dambakannya setiap detik dan waktu.

“Ana, pukul 10:00 nanti, Kak Imah datang make-up. Ana mandi cepat sikit. Pukul 11:30 kita akad nikah kat masjid. Lepas tu… kita akan balik ke rumah dengan pengantin lelaki sekali,” satu persatu Kak Iqah merencanakan perjalanan majlis. Aku hanya mengangguk. Kak Iqah keluar meninggalkan aku bersendirian.

Langsir kukuak sedikit. Kurenung khemah-khemah yang telah didirikan oleh warga kampong. Mereka sedang memasak lauk-pauk di belakang rumah. Anak-anak kecil sedang bermain kejar-mengejar di halaman rumah biarpun telah dipenuhi dengan khemah. Anak-anak gadis sedang sibuk menyusun atur perabot agar betul duduknya. Wanita-wanita sebaya ummi sedang sibuk di dapur. Meriah sungguh suasana di rumahku. Namun, aku biasa-biasa saja. Biar hati telah menerima kata-kata Abang Ngah malam tadi, tapi perasaanku tidak berganjak sedikitpun dari terus mengingati Ustaz Ameer. Apakah aku ini tidak sedar diri? Mengenangkan hak orang biarpun diri juga bakal menjadi milik orang.

“Kak Ana, dah mandi?” soalan Alya mengembalikan aku ke dunia reality.

“Kak Ana, dah siap ke?” Alya menyoal lagi soalan seterusnya. Namun, mataku terkebil-kebil memandangnya. Dia tersenyum, manis.

Aku mendongak memandang tunak ke dalam anak matanya. Senyuman manis terukir di bibir adikku itu.

“Kalau tak nak kahwin…. Boleh tak?” sengaja aku buat muka teruja inginkan jawapan. Dia menguak anak rambut yang berjuntaian di dahi ke sisi kepalanya. Dia memandang garang padaku sambil mencekak pinggang. Mungkinkah sebentar tadi bom yang melanda Hiroshima dan Nagasaki bakal meletus di rumahku pula?

“Jangan nak mengada-ngada! Dari jauh Alya balik untuk raikan Kak Ana. Sesedap rasa saja tak nak kahwin. Kami yang akan malu!” mulutnya memuncung. Jika disangkut kain baju, barangkali lepas.

“Kak Ana takutlah, dik. Kak Ana takut tak dapat jadi isteri yang baik untuk dia,” nada suaraku dipenuhi dengan sebak yang terkawal. Wajah kutundukkan merenung permaidani hijau rumput yang terhampar indah di bilik pengantin ini. Kulihat Alya serba salah. Dia menghampiriku lalu duduk di sisi. Bahuku dielus, lembut.

“Jangan macam ni. Abang Nuqman tu baik orangnya. Dia pasti akan beri masa untuk Kak Ana belajar menerima dia,” pujuk Alya. Dia mengusap kepalaku yang masih basah dengan air mandi. Cuma, aku tidak berani mengenakan baju kurung moden putih gading itu ke tubuh. Jika aku sudah lengkap berpakaian, Tukang Andam akan masuk untuk menyolekkan aku. Bimbang program akan terus berjalan dengan lancar tanpa halangan lagi.

“Betul ke, dik? Kamu dah kenal ke?” soalku inginkan kepastian. Semua orang berkata Nuqman itu baik orangnya. Jika dia kaki pukul, macam mana?

“Betul…. Cepat! Pakai baju tu. Kejap lagi Kak Imah nak masuk solek awak ha!” tegas Alya. Aku terdiam sejenak. Baju putih gading itu terus kurenung dengan penuh tanda Tanya. Adakah aku layak mengenakan pakaian itu sekali lagi? Apakah denai-denai bahagia yang kujejaki akan kutemui jika bersama Nuqman nanti?

“Pengantin dah siap ke?” Kak Imah menjengukkan kepala di balik pintu yang sedikit ternganga. Aku dan Alya menoleh, serentak. Alya sudah tarik muka. Aku hanya selamba.

“Pengantin degil!” ujar Alya sambil berjalan ke pintu hendak keluar. Biar Kak Imah saja yang menguruskan pengantin.

“Pakailah baju tu, Ayn. Nanti kelam-kabut pulak bila pengantin lelaki dah sampai kat masjid. Cepat! Kak Imah nak make-up Ayn,” lembut Kak Imah memujuk. Tidak baran seperti Alya.

Tanpa banyak bicara, aku menyarungkan jugak pakaian pengantin itu ke tubuh. Muat-muat dengan tubuh kecilku. Aku menghampiri cermin lalu menilik tubuhku dalam pakaian pengantin. Nampak diriku lain dari selalu.

“Cantik! Ayn memang cantik!” pujian Kak Imah membuatkan aku sedikit tersenyum. Mulut terus kukunci dari berbicara dengan Tukang Andam berkaliber ini.

“Duduk kat kerusi ni. Kak Imah nak mulakan make-up muka Ayn. Biar Nampak lebih berseri dari selalu. Biar hari ini Ayn dapat abadikan keindahan wajah dan tubuh Ayn sepanjang hidup akan datang,” Kak Imah bijak mengatur kata. Hatiku mulai lembut. Aku menurut tanpa bantahan.

Selesai aku disolekkan, aku mengenakan skulator 3 inci. Aku berdiri di hadapan cermin merenung wajah dan tubuh yang telah berhias cantik. Namun, hatiku tidak secantik yang mereka mahukan. Aku masih diburu rindu. Rindu pada si dia yang entah di mana kini.

**********************************************************

Setelah Kak Imah berpuas hati dengan hasil kerjanya, dia berlalu memberi ruang untuk aku bersendirian. Nadya juga menyatakan dia tidak dapat hadir. Ada urusan yang perlu diselesaikan dengan keluarganya. Jika dia ada, pasti aku dapat meluahkan rasa. Dalam telefon, semua itu tidak bermakna. Dia tidak dapat melihat keresahanku.

“Ayn, jom kita nak ke masjid sekarang!” Kak Iqah muncul di muka pintu. Dia sudah lengkap dalam persalinan kuning keemasan seperti ahli keluarga yang lain. Hanya aku yang memakai baju putih gading.

“Kita kena pergi sekarang. Pengantin lelaki dah ada di sana,” terang Kak Iqah memaut lembut bahuku. Aku bagai lembu dicucuk hidung hanya menurut tanpa bantahan. Debaran yang menggila bagai hendak meruntuhkan dinding batu yang dibina dalam hatiku.

Dua buah kereta dari keluarga pengantin perempuan. Aku menaiki kereta yang dipandu Abang Ngah. Ditemani Alya dan sepupuku, Anissa.

“Tenang, dik. Abang Ngah pasti adik akan bahagia bersama Nuqman nanti,” Abang Ngah membisikkan kata keramat itu buatku ketika kami tiba di pekarangan masjid. Aku hanya menggenggam erat tangannya. Aku gementar sebenarnya.

“Ngah, doakan yang terbaik buat Ana ya?” pintaku penuh berharap. Abang Ngah tersenyum dan mula mengatur langkah ke bahagian lelaki. Aku bergandingan dengan Alya yang Nampak begitu manis dalam persalinan baju kurung moden rona kuning keemasan itu. Dia selalu brootle saja.

“Aku terima nikahnya… Ayn Rezzana Amran dengan mas kahwinnya RM1000 tunai!” lafaz keramat itu telah menjelaskan statusku kepada lelaki yang digelar Nuqman. Air mata jatuh lebat menimpa tangan bajuku yang dihiasi kerrawang dan labuchi.

Semua yang hadir menadah tangan mengaminkan doa yang dibacakan oleh imam. Seribu rasa yang merobek tangkai hatiku kini. Namun, sebaris nama yang kupuja tak kunjung padam. Perkahwinanku tidak ditemani Nadya dan teman-teman yang lain. Hanya kuharap doa restu dari mereka buat kami.

“Ok upacara membatalkan air sembahyang. Pihak lelaki nak datang ke sini!” terdengar suara Makcik Leha memberitahu semua hadirin.

“Tepi sikit. Beri laluan pada pengantin lelaki kemari,” tegasnya lagi. Mereka berensut sedikit ke tepi. Debaran terus menggila. Wajah kutundukkan sehabis daya. Air mata tidak mahu berhenti mengalir.

“Salam suami kamu,” Kak Iqah memberi arahan. Aku hanya menghulurkan tangan tanpa mengangkat muka. Aku takut untuk menghadapi kenyataan.

“Assalamualaikum!” suara itu membuatkan aku terdongak. Adakah aku bermimpi di siang hari? Mana mungkin suara itu yang kudengar kini.

“Assalamualaikum isteri kesayangan ana!” Dia lantas mengucup ubun-ubunku, lama. Terasa hangatnya kasih yang mengalir di situ. Aku bagai terkena renjatan elektrik tak mampu berbuat apa-apa.

“Ayn sihat?” dia terus bertanya. Aku hanya mengangguk. Dia memakaikan aku seutas rantai tangan bertatahkan permata Kristal. Halus buatannya.

Aku mencubit pahaku sendiri. Aku bimbang sedang bermimpi. Aduh! Sakitnya. Memang benar aku tidak bermimpi.

“Jom ke rumah semuanya! Jemput…. Jemput ke rumah!” lantang suara Abang Ngah sebagai ketua keluarga. Hadirin sudah mula beredar.

“Congrats, friend!” lunak suara itu membuatkan aku sekali lagi bagai ditipu hidup-hidup.

“Kau kata ada urusan dengan keluarga kau?” soalan bodoh kuajukan biarpun kutahu semua ini adalah perancangan yang teliti.

“Inilah urusan aku. Jaga abang aku elok-elok,” hadiah dihulurkan buatku. Aku terasa dipermainkan oleh mereka. Rasa ingin menjerit melepaskan rasa.

“Berapa harga yang aku perlu bayar untuk lakonan kau orang ni ha?” bentakku pada Nadya yang masih berdiri di sisi. Air mukaku juga tidak ceria.

“Jangan begitu sayang.” Bisik suara lunak itu ke telingaku. Aku pura-pura tidak dengar. Dia memelukku, erat. Namun, aku bagaikan salji di musim bunga di tanah Eropah.


“Kenapa semua keluargaku kata abang kau ni namanya Muhammad Nuqman?” soalku keras tetapi rendah saja nadanya. Nadya tersenyum, kecil. Tanganku dicapainya lalu diramas, lembut.

Aku merenung tepat ke setiap inci wajahnya yang dipalit sedikit make-up. Dia memang anggun berkebaya rona kuning keemasan seperti keluargaku.

“Muhammad Nuqman Ameer bin Mahadi,” aku baca sebaris nama pada borang yang dipegang Nadya. Waktu aku menandatangani borang ini, mengapa tidak langsung kuteliti sebaris nama yang terukir indah ini? Ya Allah, malunya! Desis hatiku sendiri.

Tidak terduga olehku bahawa dialah Adam yang tercipta buatku. Terima kasih, Allah kerana memakbulkan doaku selama ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

tinggalkan komen di bawah

Pengikut

Catatan Popular

KENALI SAYA

Foto saya
Sungai Petani, Kedah, Malaysia
Saat yang terindah adalah ketika impian terlaksana!!!

pautan blog

Arkib Blog

Jumlah Paparan Halaman